mandag 7. juni 2010

Fra Jane Eyre til Madonnagåten


Disse bøkene har nok overhode ikke annet til felles enn at det er gode bøker som jeg har lest (eller rettere sagt hørt) den siste måneden.

Har ikke vært så flink til å notere ned bøker i det siste, det har liksom vært så mye annet. Men det er blitt noen kilometer i bil i det siste, og da er det utrolig kjekt med ei lydbok på øret.


Først ute var altså Charlotte Brontë's mesterverk "Jane Eyre". En klasikker som er filmatisert i mange varianter og trenger kanskje ikke så lang introduskjon. Jeg har sett en av disse versjonene, men det blir noe helt annet med bok-versjonen. Jeg liker disse gamle engelske romanene, selv om jeg foretrekker denne fremfor søsterens "Stormfulle høyder". Så er det også sagt.


Neste ut var en litt mer moderne roman. Vigdis Hjorth har skrevet "Fordeler og ulemper ved å være til". Denne må jeg innrømme jeg synes var en smule pussig, jeg tok ikke helt poenget. Den viser et fantastisk bilde av sommer ved sjøen på sørlandet, men ellers litt rar. :)


Da er det noe annet med "Madonnagåten" av Knut Nærum, Elisabeth Botterli og Peder Udnæs. Dette er et mesterverk altså! Den er en parodi på DaVinci-koden (som jeg forøvrig ikke har lest) men jeg synes ikke det er en forutsetning å ha lest den. Her er det et utrolig intrikat komplott, alt for mange koder, rebuser og anagram og mer eller mindre kjente personligheter. Bare persongalleriet er et kapittel for seg, og Kim Haugen som leser boka gjør en fenomenal jobb med å gi liv til disse. Fantastisk! Uansett om du har lest den eller ei, så vil jeg anbefale å høre denne. Det vil gi deg mang en latterkule og fnis. :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar